Γενικά

Στόχος του προγράμματος

Η απόκτηση δεξιοτήτων στον προγραμματισμό αποτελεί πλέον προτεραιότητα, όχι μόνο επιστημόνων τεχνολογικών ειδικοτήτων, αλλά και επαγγελματιών στις επιστήμες ζωής. Σ’ αυτό το πλαίσιο, στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση με τις βασικές αρχές προγραμματισμού των επαγγελματιών με γνωστικό υπόβαθρο τις επιστήμες ζωής και η εφαρμογή τους σε υπολογιστικά προβλήματα Βιοϊατρικής μέσα από τη γλώσσα προγραμματισμού R.

Η αναγκαιότητα του προγράμματος

Παραδοσιακά, τα δεδομένα των επιστημονικών μελετών ήταν στην πλειοψηφία τους δομημένα, μικρού όγκου και μπορούσαν να αναλυθούν εφαρμόζοντας απλά βήματα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων είχαν ως συνέπεια την παραγωγή τεράστιου όγκου βιοϊατρικών δεδομένων που οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός νέου πεδίου, της επιστήμης δεδομένων (data science). Πλέον οι επιστήμονες έχουν πρόσβαση σε ακατέργαστα δεδομένα, που μπορούν να αναλύσουν απαντώντας σε διαφορετικά επιστημονικά ερωτήματα. Η στρατηγική αυτή είναι πλήρως εναρμονισμένη με τη βασική προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έρευνα, όσον αφορά στη διάθεση δεδομένων, γνωστή και ως αρχές FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable). Ειδικά στις επιστήμες ζωής, η ανάλυση βιοσημάτων και η επεξεργασία δεδομένων γονιδιωματικής αποτελούν βασικές εφαρμογές της επιστήμης δεδομένων. Αυτές απαιτούν σύνθετη διαχείριση δεδομένων και στατιστικών αναλύσεων που συχνά δεν καλύπτονται από τις δυνατότητες των προγραμμάτων λογιστικών φύλλων.Η R είναι μια γλώσσα προγραμματισμού ανοιχτού κώδικα που δίνει λύση στα παραπάνω προβλήματα, γιατί παρέχει προηγμένες δυνατότητες ανάλυσης και απεικόνισης και στηρίζεται σε μια ανοιχτή κοινότητα επαγγελματιών που αναπτύσσει εργαλεία (πακέτα) και τα διαθέτει δωρεάν. Λόγω του απλού της συντακτικού κατατάσσεται στις πιο φιλικές στη χρήση και δημοφιλείς γλώσσες για τους επιστήμονες ζωής.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις βασικές αρχές προγραμματισμού και τις εφαρμογές του στις επιστήμες ζωής.
  • Να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν μεθοδολογίες επίλυσης προβλημάτων.
  • Να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα πακέτα της R για την επίλυση υπολογιστικών προβλημάτων.
  • Να εφαρμόζουν συναρτήσεις οπτικοποίησης των αποτελεσμάτων και να αξιολογούν τα ευρήματα της ανάλυσης.
  • Να γενικεύουν τις γνώσεις που απέκτησαν σε άλλα υπολογιστικά προβλήματα που μπορούν να επιλυθούν προγραμματιστικά μέσω της R.

Περιεχόμενο

Στην πρώτη ενότητα οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα εκπαιδευτούν στο συντακτικό, τις δομές δεδομένων, τις βασικές συναρτήσεις της γλώσσας και θα παρουσιαστούν οι δυνατότητές της στη διαχείριση, ανάλυση, οπτικοποίηση δεδομένων, καθώς και στην ανάπτυξη δυναμικών κειμένων και διαδραστικών εφαρμογών. Στη δεύτερη ενότητα, θα παρουσιαστούν οι εφαρμογές της R στη Βιοστατιστική, Βιοϊατρική και Βιοπληροφορική και οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα εξασκηθούν στα βασικά πακέτα και συναρτήσεις μέσα από σενάρια χρήσης. Παράλληλα με τις δεξιότητες στον προγραμματισμό, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν δημόσια διαθέσιμες πηγές δεδομένων και να σχεδιάσουν τα βήματα Στόχος του προγράμματος επίλυσης βιοϊατρικών προβλημάτων.

Περισσότερες πληροφορίες στην αναλυτική Δομή του εκπαιδευτικού προγράμματος